Kjære NoReFo-medlem!
Det har kommet inn mange ulike innlegg til årets NoReFo-konferanse i Oslo 28.-29. november og nå har styret lest igjennom og sortert. I tillegg til de tradisjonelle parallellsesjoner, som vi har prøvd å samle tematisk, skal vi ha plenumsøkter om begynneropplæring og religionshermeneutikk. Programmet vil helt sikkert bli gjenstand for justeringer: på konferansesiden finner du nå både program og abstrakter.
Interessen for våre nyutviklinger har blitt såpass stor at vi gjennomfører dem alle tre:
-Dagen før konferansen, onsdag 27. november, møtes en gruppe NoReFo-relevante stipendiater for å diskutere egen forskning og stipendiatopplevelsen.
-Minst ett av innleggene skal være “omvendt forskning” der deltakere bes om å se på et videofremlegg i forkant av sesjonen.
-Etter konferansemiddagen samles vi til en “TeachMeet” økt der folk deler tips og refleksjoner og annet snadder i mer avslappende omgivelser. Det er fortsatt mulig å hive seg på med innlegg på 3 eller 7 minutter! Send en e-post til Andrew Thomasskjema som alle andre. Sakspapirer til årsmøtet kommer som mail. Har du saker du ønsker behandlet, send gjerne til styret før 11. november.
I andre nyheter: forskere fra det nyslåtte universitetet i Innlandet inviterer skoleforskere til å bidra med kapitler i en antologi om skolens verdigrunnlag. Med denne antologien ønsker de å rette søkelyset mot hvilken rolle og funksjon skolens verdier har for undervisning, oppdragelse og danning i skolen. Bokens foreløpige tittel er: EN VERDIBASERT SKOLE? Hvilken rolle og funksjon har skolens verdigrunnlag i opplæringen? Ta kontakt med redaktørene Arne Jordet, Harald Løken, Stian Torjussen og Håvard Åsvoll hvis du er interessert.
Forresten: dersom du ble inspirert av KRLE-poddens nyeste diskusjon av “10 uløste problemer” gjennomføres en ny delfiundersøkelse av noen forskere fra Wien. Har du ikke sett den allerede, send en e-post til Andrew Thomas Førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold