På denne siden finner du en oversikt over publiseringer knyttet til religionsdidaktikk og religionspedagogikk som er sendt inn av (og ofte skrevet av) medlemmene i NoReFo. Dette kan være et godt sted å starte om du ønsker å lese deg inn i noen av de mange debattene i fagfellesskapet. Hvis du ønsker å sende inn en artikkel kan du benytte deg av skjemaet nederst på siden.
Artikkeloversikt
Tittel | Publiseringskanal | År | Forfatter | Stikkord | Nettside |
---|---|---|---|---|---|
Islam, Kjønn, og Fritaksproblematikk i Skolen: Svømmeundervisningen som Kjerne til Konflikt i Fritakssaker | Scandinavian Journal of Islamic Studies | 2023 | Christian Lomsdalen | svømming, islam, kjønn, religion, fritak, Menneskerettigheder | https://doi.org/10.7146/tifo.v17i1.137275 |
Fritak og religiøse spenninger i skolen | Prismet | 2021 | Christian Lomsdalen | KRLE, religionsdidaktikk, fritaksrett, opplæringsloven, praksisfeltet, grunnskolen | https://doi.org/10.5617/pri.8884 |
Motstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupper. | Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering | 2021 | Christian Lomsdalen | fritak, KRLE, LHBT, utdanningsrett, minoriteter | https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-12 |
Fritaksklagene jeg ikke fant | Norsk pedagogisk tidsskrift | 2022 | Christian Lomsdalen | KRLE, religionsdidaktikk, fritaksrett, opplæringsloven, praksisfeltet, grunnskolen | https://doi.org/10.18261/npt.106.1.7 |
«Jeg tror jo alle ble slitne etter hvert». En kvalitativ undersøkelse av norske religionslæreres arbeidssituasjon under koronanedstengingen våren 2020 | Prismet | 2023 | Kristine Toft Rosland og Audun Toft | hjemmeundervisning, Covid-19, autonomi, profesjonelt ansvar | https://journals.uio.no/prismet/article/view/10621 |
Mediatised human rights education: the (challenging) role of the Norwegian Broadcasting Corporation | Human Rights Education Review | 2022 | Ole Henrik Borchgrevink Hansen og Audun Toft | Menneskerettghetsundervisning, religionsundervisning, medialisering, medier, religionsfrihet | https://doi.org/10.7577/hrer.4451 |
Fakta-resistente fordommer: Stereotyper og arbeid mot fordommer i skolens religionsundervisning | Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering | 2021 | Audun Toft | Religionsundervisning, fordommer, fordomsredukasjon, stereotyper | https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-07 |
Først engasjement, så innhold. Bruk av serien På tro og Are i religionsundervisning i videregående skole | Prismet | 2021 | Audun Toft | Religionsundervisning, medier, populærkultur, På tro og Are | https://doi.org/10.5617/pri.8728 |