På denne siden finner du en oversikt over publiseringer knyttet til religionsdidaktikk og religionspedagogikk som er sendt inn og skrevet av medlemmene i NoReFo. Dette kan være et godt sted å starte om du ønsker å lese deg inn i noen av de mange debattene i fagfellesskapet. Hvis du ønsker å sende inn en artikkel kan du benytte deg av skjemaet nederst på siden.
Artikkeloversikt
Tittel | Publiseringskanal | År | Forfatter | Stikkord | Nettside | |
---|---|---|---|---|---|---|
Islam, Kjønn, og Fritaksproblematikk i Skolen: Svømmeundervisningen som Kjerne til Konflikt i Fritakssaker | Scandinavian Journal of Islamic Studies | 2023 | Christian Lomsdalen | svømming, islam, kjønn, religion, fritak, Menneskerettigheder | https://doi.org/10.7146/tifo.v17i1.137275 | |
Fritak og religiøse spenninger i skolen | Prismet | 2021 | Christian Lomsdalen | KRLE, religionsdidaktikk, fritaksrett, opplæringsloven, praksisfeltet, grunnskolen | https://doi.org/10.5617/pri.8884 | |
Motstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupper. | Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering | 2021 | Christian Lomsdalen | fritak, KRLE, LHBT, utdanningsrett, minoriteter | https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-12 | |
Fritaksklagene jeg ikke fant | Norsk pedagogisk tidsskrift | 2022 | Christian Lomsdalen | KRLE, religionsdidaktikk, fritaksrett, opplæringsloven, praksisfeltet, grunnskolen | https://doi.org/10.18261/npt.106.1.7 | |
«Jeg tror jo alle ble slitne etter hvert». En kvalitativ undersøkelse av norske religionslæreres arbeidssituasjon under koronanedstengingen våren 2020 | Prismet | 2023 | Kristine Toft Rosland og Audun Toft | hjemmeundervisning, Covid-19, autonomi, profesjonelt ansvar | https://journals.uio.no/prismet/article/view/10621 | |
Mediatised human rights education: the (challenging) role of the Norwegian Broadcasting Corporation | Human Rights Education Review | 2022 | Ole Henrik Borchgrevink Hansen og Audun Toft | Menneskerettghetsundervisning, religionsundervisning, medialisering, medier, religionsfrihet | https://doi.org/10.7577/hrer.4451 | |
Fakta-resistente fordommer: Stereotyper og arbeid mot fordommer i skolens religionsundervisning | Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering | 2021 | Audun Toft | Religionsundervisning, fordommer, fordomsredukasjon, stereotyper | https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-07 | |
Først engasjement, så innhold. Bruk av serien På tro og Are i religionsundervisning i videregående skole | Prismet | 2021 | Audun Toft | Religionsundervisning, medier, populærkultur, På tro og Are | https://doi.org/10.5617/pri.8728 | |
Ekskursjon i KRLE-faget: Forkynnelse eller fordomsmotvirkning? | Nordidactica | 2024 | Gunnfrid Ljones Øierud og Richard Aas | ekskursjon, religionsundervisning, KRLE, trosrepresentanter, religiøse representanter, fordommer, levd religion, forkynnelse, innsideperspektiv | https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/24868/22795 | |
The Justice of Theory: How and What Do Educational Skills Distribute? | Education Sciences | 2021 | Andrew Thomas | thinking skills, educational apparatus, just education, religious education, criticism of religion | https://doi.org/10.3390/educsci11090478 | |
A methodological turn in RE | British Journal of Religious Education | 2024 | Knut Aukland | metode, metodologi, metodologisk vending, utForsker-tilnærmingen | https://doi.org/10.1080/01416200.2024.2319805 | |
I believe in video!” An Interpretative Phenomenological Analysis of Video as an Educational Resource | Discourse and Communication for Sustainable Education | 2022 | Dag Øivind Østereng | educational resources, professional digital competence, didactics, comprehension of video, video-based learning, ICAP theory, and education for sustainable development | https://doi.org/10.2478/dcse-2022-0023 | |
«Tissen er haram!» En undersøkelse av hvordan ansatte i barnehager jobber med islam | Nordisk barnehageforskning | 2022 | Ine Bratsvedal | islam, barnehage, religiøs praksis, sekularisme, religiøst mangfold | https://doi.org/10.23865/nbf.v19.260 | |
Christmas in Norwegian Kindergartens: How are Muslim Children Included? | Journal of Empirical Theology | 2023 | Ine Bratsvedal | jul, inkludering, høytidsmarkering, barnehage, islam | https://doi.org/10.1163/15709256-20231156 | |
Religious Education in Secularist Kindergartens? Pedagogical Leaders on Religion in Norwegian ECEC | Religions | 2022 | Olav Hovdelien og Helje Kringlebotn Sødal | barnehage, religion, ERF, sekularisering | https://doi.org/10.3390/rel13030202 | |
Barnehagen er ingen søndagsskole” – Religion i barnehager med forskjellig livssynsvedtekt | Prismet | 2021 | Olav Hovdelien og Helje Kringlebotn Sødal | barnehage, religion, ERF, sekularisering | https://doi.org/10.5617/pri.8883 | |
Kristne barnehager i Norge | Prismet | 2020 | Helje Kringlebotn Sødal og Olav Hovdelien | barnehage, religion, ERF, sekularisering | https://doi.org/10.5617/pri.8001 | |
Et ubrukt potensial – en argumentasjon for drama som læringsform I KRLE-faget | Estetiske arbeidsmåter i KRLE-faget | 2022 | Ruth Hol Mjanger og Ingrid Trætteberg | drama, ulike perspektiver, utforsking, læringsform, religionsdidaktikk, estetiske læreprosesser | ||
Verdier i tweens’ mediehverdag som ressurs i KRLE. Case fra YouYube, TikTok og NRK Super | Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv. | 2023 | Margunn Serigstad Dahle | KRLE, verdier, tweens, medietekster | https://doi.org/10.55669/oa211011 | |
Religion og livssyn som begreper i LK20: Utforsking som strategi for å åpne begrepene. | Prismet | 2022 | Oddrun Marie Hovde Braten, Inge Andersland | Religion og livssyn, LK20, åpne og lukkede begreper, essensialisering, utforsking. | https://journals.uio.no/prismet/article/view/9701 | |
‘Deep Learning’ in Studies of Religion and Worldviews in Norwegian Schools? The Implications of the National Curriculum Renewal in 2020 | Religions | 2020 | Oddrun Marie Hovde Braten, Geir Skeie | New curricula in Norway, deep learning, core elements, interdiciplinary topics, significance for religion education | https://www.mdpi.com/2077-1444/11/11/579 | |
The Role of Space and Time: A Comparative Exploration of Religion and Education, Introduction to the Special Issue. Religion & Education | Religion & Education | 2021 | Oddrun Marie Hovde Braten | religion and educational systems, new social patterns, old educational structures | https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15507394.2021.1963162 | |
Non-binary worldviews in education | British Journal of Religious Education | 2021 | Oddrun Marie Hovde Braten | Worldviews, education, non-religion, religious-secular, non-binary | https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01416200.2021.1901653 | |
Hva skal vi med religionsfaget i skolen? Religionshermeneutikk: Forståing i ei polarisert tid.(Bokessay) | Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge | 2023 | Oddrun Marie Hovde Braten | Anmeldelse av boka Religionshermeneutikk: Forståing i ei polarisert tid. | https://www.religion.no/tidsskriftet-religion-og-livssyn | |
Livsmeistring og livsmeining. KRLE som undringspraksis | Folkehelse og livsmestring – med utgangspunkt i fagene | 2023 | Øystein Brekke, Knut Ove Æsøy | tverrfaglige tema, livsmestring, KRLE, undring, utforskning, filosofi | https://www.universitetsforlaget.no/folkehelse-og-livsmestring | |
Håvamål – norrøn livsmeining i vår tid? | Folkehelse og livsmestring – med utgangspunkt i fagene | 2023 | Øystein Brekke, Knut Ove Æsøy | tverrfaglige tema, livsmestring, KRLE, historisk tekstarbeid, didaktisk analyse | https://www.universitetsforlaget.no/folkehelse-og-livsmestring | |
Danning i eigne og andres rom. Religion, danning og didaktikk i den fleirkulturelle barnehagen | Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming | 2022 | Øystein Brekke | religions- og livssynsdidaktikk, barnehage, arbeidsmåter, ERF, danning | https://www.fagbokforlaget.no/Barnehagedidaktikk,-2.utgave/I9788245037845 | |
Struggling for relevance: exploring editors’ perceived importance and value of religious education in school | British Journal of Religious Education | 2024 | Dag Øivind Østereng | Educational resources, relevance, interdisciplinarity, didactics of religion, Elevkanale | https://doi.org/10.1080/01416200.2024.2385107 |